Pleonasme
En PLEONASME er en forbindelse af ord, der unødigt gentager det samme betydningsindhold.
Det er fx pleonastisk at sige ”lige et kort øjeblik”, for et øjeblik er defineret som et kort tidsrum, hvorfor det svarer til at sige ”lige et kort kort tidsrum”. Ligeledes er det pleonastisk at sige ”i december måned”, for december er defineret som årets 12. og sidste måned og kan aldrig være eller betyde andet – det svarer til at sige ”på mandag ugedag” (hvilket ingen gør!)
Pleonasmer er umiddelbart ret harmløse, og de kan være svære at undgå, fordi de ofte er indbygget i sproget. Alligevel er der adskillige gode grunde til at sky dem, når du skriver en akademisk opgave:
- De vækker ofte irritation hos læseren
- De gør dine sætninger sprogligt klodsede og forstyrrer deres egentlige budskab
- De afslører, at du ikke har styr på, hvad de ord, du anvender, egentlig betyder
Det gode og korte råd er derfor: Undgå pleonasmer (for alt i verden). De er udtryk for sprogligt sjusk, og de tilfører ikke din fremstilling nogen værdi – medmindre du bevidst efterstræber dårligt og redundant sprog. Tro os, når vi siger, at det ikke kun er korrekturlæsere, der hidser sig op, hver gang Mette Frederiksen siger ”åbne op”!
Eksempler på pleonasmer
Herunder har vi samlet en række pleonasmer, som vi hyppigt støder på, når vi retter akademiske opgaver, og som du bør styre langt udenom!
De skal have mulighed for at kunne bevæge sig | → | De skal have mulighed for at bevæge sig
De skal kunne bevæge sig |
Blomster findes i mange farver. De kan fx være blå, grønne, røde og lilla” | → | Blomster findes i mange farver. De kan væreblå, grønne, røde og lilla.
Blomster findes i mange farver. De er fx blå, grønne, røde og lilla. |
Blomster findes i mange farver, fx blå, grøn, rød, lilla osv. | → | Blomster findes i mange farver, fx blå, grøn, rød og lilla.
Blomster findes i mange farver: blå, grøn, rød, lilla osv. |
De er gensidigt afhængige af hinanden | → | De er gensidigt afhængige
De er afhængige af hinanden |
Grunden til, at jeg elsker kaffe, er, fordi | → | Grunden til, at jeg elsker kaffe, er, at …
Jeg elsker kaffe, fordi … |
Undervisningsdifferentieringen af musikundervisningen | → | Differentieringen af musikundervisningen |
Man skal udvise følsomhed og sensitivitet i situationen | → | Man skal udvise følsomhed i situationen
Man skal udvise sensitivitet i situationen |
Vi har set en såkaldt ”katastrofefilm” | → | Vi har set en såkaldt katastrofefilm
Vi har set en ”katastrofefilm” |
Materialet er målrettet målgruppen | → | Materialet er rettet mod målgruppen |
Åbne op er direkte tåbeligt. Man kan åbne, men man kan ikke åbne ned. Til gengæld kan man lukke OP, lukke NED, lukke UD, lukke IND.