Indledning

SĂ„dan skriver man en indledning

Hvad er en indledning?

Indledningen er et obligatorisk element i enhver akademisk opgave – en bacheloropgave, et speciale eller en afhandling.

Som studerende kan man forledes til at tro, at indledningen er sekundĂŠr sammenlignet med de mere videnskabelige og faglige dele af opgaven, fx metode- og teoriafsnittet eller analysen.

Men tag ikke fejl!

En akademisk opgave er ikke kun fagligt indhold. Det er ogsÄ formidling. Og i den rolle er indledningen afgÞrende, idet den fungerer som et serviceafsnit, der informerer lÊseren om opgavens emne, indhold og struktur.

Ja, det formidlingsmĂŠssige aspekt gĂ„r videre endnu, for indledningen bruges ogsĂ„ til at stimulere lĂŠserens nysgerrighed og begrunde opgavens relevans. Det er i indledningen, at man – for en kort stund – kan fravige det videnskabelige opgavesprog til fordel for en mere modtagerrettet sproglig stil.

Som bedĂžmmer gĂžr man sig allerede et indtryk af opgavens niveau pĂ„ baggrund af indledningen. Og her gĂŠlder – som i mange andre af livets forhold – at fĂžrstehĂ„ndsindtrykket er vigtigt. Det er faktisk sĂ„dan, at man i langt de fleste opgaver bliver bekrĂŠftet i, at det fĂžrste indtryk korrelerer med slutindtrykket.

Det niveau, man oplever i indledningen, er ofte et udtryk for opgavens samlede niveau.

Indledningen som sparringspartner

Man hÞrer ofte det husmandsrÄd, at indledningen skal skrives som det sidste, nÄr resten er opgaven er fÊrdigskrevet.

Det er korrekt for sÄ vidt, at man som opgaveskriver fÞrst bÞr afslutte skrivningen af indledningen, nÄr man prÊcist kender opgavens afgrÊnsning og struktur.

Men man bÞr starte med at skrive den tidligere. Indledningen bÞr ideelt set vÊre et fleksibelt afsnit, man arbejder pÄ under hele skriveprocessen.

I begyndelsen af en proces kan skrivning af indledningen bidrage til at bearbejde tanker, der mangler struktur og klarhed. Det gÊlder bÄde i forhold til opgavens vinkling, problemformulering, teori og sÄ videre.

I den forstand kan indledningen fungere som en sparringspartner, man lÞbende konsulterer og deler forskellige tanker med. Er tankerne uklare, fÄr man klar besked, for sÄ kan man ikke formulere dem prÊcist. 

Man bÞr dog som nÊvnt altid afslutte skriveprocessen af hele opgaven med at forfine og justere indledningen. Det er fÞrst, nÄr man er nÄet til vejs ende, at man kan komprimere hele opgavens indhold ned i en klar og prÊcis indledning.

Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.

Indhold

En god indledning skal motivere opgavens problemformulering – altsĂ„ forklare dens relevans. Man indkredser opgavens emne fra de generelle betragtninger i retning mod den prĂŠcision og afgrĂŠnsning, der kendetegner den gode problemformulering.

En god indledning bþr indeholde fþlgende – gerne i den névnte rékkefþlge:

  1. Anslag
  2. Din egen motivation for emnet
  3. Emnets og studiets relevans
  4. Problemformuleringen
  5. Empiri, metode og teori
  6. Opgavens struktur.

 

1. Anslag

Begrebet anslag refererer til Ă„bningen pĂ„ en film, typisk den fĂžrste scene. Anslaget skal vĂŠre interessant – pĂ„ den ene eller anden mĂ„de. FormĂ„let er at fange seerens opmĂŠrksomhed.

OverfĂžrt til en indledning vil anslaget svare til det fĂžrste afsnit. Her mĂ„ man gerne skrive modtagerorienteret – selv om det nok strider mod det akademiske skriveideal om et nĂžgternt og neutralt sprog. Men selv et speciale er som nĂŠvnt formidling, og det er tilladt at tĂŠnke i virkemidler, sĂŠrligt i indledningen.

Hvis det ikke var formidling, hvorfor skulle man sÄ skrive det?

Hvordan kan man skabe opmÊrksomhed, pirre lÊserens nysgerrighed eller mÄske endda skabe en form for spÊnding i indledningens fÞrste afsnit?

Man kan fx

  • lĂŠgge ud med et stĂŠrkt citat med efterfĂžlgende refleksion
  • stille et skarpt spĂžrgsmĂ„l med efterfĂžlgende refleksion
  • eksemplificere og konkretisere opgavens problemstilling med en beskrivelse af konkret situation, mĂ„ske endda scenisk beskrevet.

Der er sikkert mange andre metoder til at vÊkke opmÊrksomhed og interesse. Det afgÞrende er, at man tÊnker lÊseren ind, nÄr man Äbner hele sit projekt op i indledningen.

Det mĂ„ man gerne – uden at sĂŠtte sin faglige trovĂŠrdighed over styr. Men man skal naturligvis ikke overdosere, og det er vigtigt, at man hurtigt fĂ„r skrevet den akademiske stil frem, der skal anvendes i resten af opgaven.

2. Din egen motivation for emnet

Et personligt engagement er en god katalysator og drivkraft, nÄr man skal i gang med en stor undersÞgelse. Og det engagement mÄ man gerne sÊtte ord pÄ i indledningen.

Forklar, hvad der ligger bag din interesse for emnet, og vér ikke bange for at vére til stede i opgaven med et eksplicit jeg – men selvsagt ikke et fþlelsesladet og privat jeg, nej, et akademisk jeg.

Men selv bag et akademisk jeg findes et menneske, der godt kan udtrykke en begejstring og engagement i en sag uden at sĂŠtte hele sin videnskabelige redelighed over styr.

Hvis man evner at bygge bro mellem anslaget og den personlige motivation, har man fÄet Äbnet sin opgave pÄ overbevisende vis.

Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.

3. Emnets og studiets relevans

Man skal uddybe présentationen af sit emne – helst i en bevégelse fra det brede perspektiv mod den indsnévring af perspektivet, som udtrykkes i problemformuleringen.

Det er afgÞrende i denne del, at man begrunder opgavens videnskabelige relevans. Inddrag i den forbindelse eksisterende forskning, sÄ man som lÊser ved, hvad det er for en videnskabelig kontekst, der skrives i. Hvilke tidligere studier bygger din opgave pÄ, og hvad er perspektivet med din egen forskning?

Et klart sigte med dit videnskabelige projekt er jo et godt argument for at udfĂžre det.

4. Problemformuleringen

Din egen motivation, emnet og relevansen udgĂžr en tragt, der fĂžrer lĂŠseren mod opgavens vigtigste element: problemformuleringen.

En problemformulering bygger ofte pÄ en faglig undren, og netop denne undren skal man sÊtte ord pÄ i sin indledning. NÄr det er gjort, tilfÞjer man problemformuleringen.

Da problemformuleringen er et meget vigtigt element i opgaven, skal den fremhĂŠves visuelt, gerne med linjeoverspring og indryk.

5. Empiri, metode og teori

Nu skal man forklare, hvordan man vil besvare problemformuleringen. Man skal med andre ord skitsere, hvordan man vil lĂžse det problem, som udtrykkes i problemformuleringen.

Hvilken empiri bygger man pÄ, hvilke metoder bruger man, og hvilke teorier vil man inddrage?

I en indledning skal man dog ikke gÄ i dybden med beskrivelsen af undersÞgelsen. Det gÞr man typisk i et kapitel for sig efter indledningen.

6. Opgavens struktur

Man afslutter typisk en indledning med at redegÞre kortfattet for opgavens struktur, hvor indholdet i de enkelte kapitler gennemgÄs ét efter ét. Detaljeringsgraden kan variere fra fÄ sÊtninger pr. kapitel til 6-8 linjer. SpÞrg din vejleder, hvad der forventes pÄ netop dit studie.

Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.

Opgaven som et argument

De to centrale bestanddele i et argument er pÄstand og belÊg. En akademisk opgave er et argument med en pÄstand og belÊg.

I et bachelorprojekt, et kandidatspeciale eller en ph.d.-afhandling udgÞr konklusionen en pÄstand, mens undersÞgelsen udgÞr pÄstandens belÊg. Det er undersÞgelsen, der sandsynliggÞr pÄstanden.

NÄr man fÊrdiggÞr indledningen, skal den rettes til, sÄ netop denne sammenhÊng er tydelig. PÄ det tidspunkt kender man analyseresultaterne og konklusionen, sÄ man har alle muligheder for at fÄ det, man prÊsenterer i indledningen, til at korrelere én-til-én med resten af opgaven.

Argumentationen starter allerede i indledningen. PrÊsentér ikke noget, der ikke har relevans for konklusionen.

Indledningens lĂŠngde

Hvor et abstract er et meget kort kondensat af hele opgaven, herunder analyseresultater, er indledningen en prÊsentation af opgavens emne, undersÞgelse og opbygning. Man plejer ikke at afslÞre undersÞgelsens resultater i indledningen, men man kan mÄske antyde dem.

LÊngden af indledningen afhÊnger af opgavetypen, men rammer man 3-5 % af opgavens samlede sidetal, ligger man inden for normalomrÄdet.

I en bacheloropgave pÄ 30 sider vil en indledning pÄ 1,5 side vÊre passende. I et speciale pÄ 100 sider er 3-4 siders indledning helt normalt.

Brug for hjĂŠlp til indledningen?

Er du usikker pĂ„, om din indledning opfylder de akademiske krav til en indledning – om den fungerer godt og prĂŠsenterer din opgave pĂ„ en hensigtsmĂŠssig mĂ„de?

Hos Opgavekorrektur er vi specialister i akademisk skrivning, og vi har stor erfaring med vejledning pÄ akademiske opgaver. Vi lÊser derfor gerne din indledning igennem og giver feedback pÄ, hvad der virker godt, og hvad der virker mindre godt. Arbejdet udfÞres af en kompetent akademiker med stor erfaring i at vejlede studerende frem mod et hÞjere akademisk niveau i opgaven.

Vi kan bÄde give sparring pÄ indledningen, problemformuleringen, teoriinddragelsen, analysen, diskussionen, konklusionen, det akademiske sprog og referenceteknikken. Det er helt op til dig, om du Þnsker sparring pÄ hele opgaven, nÄr den er nÊsten fÊrdig, eller du Þnsker lÞbende sparring pÄ udvalgte kapitler.

Vi tilbyder bÄde sparring pÄ opgaver pÄ dansk og pÄ engelsk.

 

Akademisk sparring

Et akademisk lĂžft af din opgave

Har du brug for en kvalificeret feedback pÄ din problemformulering, den rÞde trÄd i opgaven, argumentationen m.v. Vi peger pÄ styrker og svagheder i opgaven og anviser, hvordan du kan lÞfte opgavens akademiske niveau.

VĂŠlg mellem flere pakker, eller fortĂŠl os, hvad du har brug for. Vi indretter sparringen efter dine behov.

1 tanke om “Indledning

  1. Helene Svar

    Hej
    Har i eksempler pÄ gode indledninger, svÊrt ved lige at formere en start.

    Igang med mit bacalor projekt, hvor jeg skal undersĂžge Luksusbabys muligheder for ekspansion til det tyske marked, og hvilken kommunikation strategi de skal gĂžre brug af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. KrĂŠvede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.