Indledning
SĂ„dan skriver man en indledning
Hvad er en indledning?
Indledningen er et obligatorisk element i enhver akademisk opgave â en bacheloropgave, et speciale eller en afhandling.
Som studerende kan man forledes til at tro, at indledningen er sekundĂŠr sammenlignet med de mere videnskabelige og faglige dele af opgaven, fx metode- og teoriafsnittet eller analysen.
Men tag ikke fejl!
En akademisk opgave er ikke kun fagligt indhold. Det er ogsÄ formidling. Og i den rolle er indledningen afgÞrende, idet den fungerer som et serviceafsnit, der informerer lÊseren om opgavens emne, indhold og struktur.
Ja, det formidlingsmĂŠssige aspekt gĂ„r videre endnu, for indledningen bruges ogsĂ„ til at stimulere lĂŠserens nysgerrighed og begrunde opgavens relevans. Det er i indledningen, at man â for en kort stund â kan fravige det videnskabelige opgavesprog til fordel for en mere modtagerrettet sproglig stil.
Som bedĂžmmer gĂžr man sig allerede et indtryk af opgavens niveau pĂ„ baggrund af indledningen. Og her gĂŠlder â som i mange andre af livets forhold â at fĂžrstehĂ„ndsindtrykket er vigtigt. Det er faktisk sĂ„dan, at man i langt de fleste opgaver bliver bekrĂŠftet i, at det fĂžrste indtryk korrelerer med slutindtrykket.
Det niveau, man oplever i indledningen, er ofte et udtryk for opgavens samlede niveau.
Indledningen som sparringspartner
Man hÞrer ofte det husmandsrÄd, at indledningen skal skrives som det sidste, nÄr resten er opgaven er fÊrdigskrevet.
Det er korrekt for sÄ vidt, at man som opgaveskriver fÞrst bÞr afslutte skrivningen af indledningen, nÄr man prÊcist kender opgavens afgrÊnsning og struktur.
Men man bÞr starte med at skrive den tidligere. Indledningen bÞr ideelt set vÊre et fleksibelt afsnit, man arbejder pÄ under hele skriveprocessen.
I begyndelsen af en proces kan skrivning af indledningen bidrage til at bearbejde tanker, der mangler struktur og klarhed. Det gÊlder bÄde i forhold til opgavens vinkling, problemformulering, teori og sÄ videre.
I den forstand kan indledningen fungere som en sparringspartner, man lĂžbende konsulterer og deler forskellige tanker med. Er tankerne uklare, fĂ„r man klar besked, for sĂ„ kan man ikke formulere dem prĂŠcist.Â
Man bÞr dog som nÊvnt altid afslutte skriveprocessen af hele opgaven med at forfine og justere indledningen. Det er fÞrst, nÄr man er nÄet til vejs ende, at man kan komprimere hele opgavens indhold ned i en klar og prÊcis indledning.
Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.
Akademisk skrivning
Tips, tricks og guides om akademisk skrivning. LĂŠs om problemformulering, diskussion, referenceteknik og meget andet.
Abstract
Abstractet er et uomgĂŠngeligt element i enhver akademisk opgave. Er du i tvivl?
Her er 5 tips til, hvordan man skriver et godt abstract.
Problemformulering
Problemformuleringen er et styringsredskab for hele den akademiske opgave. LĂŠs mere om den gode problemformulering her.
Skrive pÄ engelsk
Skal du skrive en akademisk opgave pÄ engelsk? Vi har skrevet en rÊkke artikler om do's and don'ts.
Tjek vores engelske univers ud her.
Diskussion
Et obligatorisk element i alle opgaver er diskussionen af andre forskeres viden og teorier. LĂŠr, hvordan man skriver en god diskussion.
Akademisk sprog
Akademisk sprog er klart, prÊcist og entydigt. Det er ikke tungt og komplekst. LÊs om, hvad man skal ... og hvad man skal undgÄ.
Indledning
Dine bedÞmmere danner sig et indtryk af opgavens faglige niveau, allerede nÄr de lÊser indledningen.
SĂ„dan skriver man en indledning!
APA
APA's referencesystem er udbredt pÄ danske uddannelsesinstitutioner. Det er ogsÄ det system, vi henholder os til hos Opgavekorrektur.
Kildehenvisning
Det er afgĂžrende at dokumentere sin opgave. Se, hvordan man kildehenviser til forskellige kildetyper fra websitet til antologien med 6 forfattere.
Litteraturliste
Men en litteraturlisten kan andre genfinde de kilder, der bruges i en opgave. LĂŠr at opstille en litteraturliste korrekt jĂŠvnfĂžr APA-standarden.
Citering
Det er vigtigt at fÞlge en akademisk norm, nÄr man citerer en kilde, og vÊre konsevent i brugen. LÊr alt at citere i akademiske opgaver her.
APA FAQ
Hvad betyder DOI? Hvordan henviser man til et website uden forfatter? Skal man bruge "ibid"? Hvordan laver man en henvisning med flere kilder?
Kommaregler
Kommareglerne er mange, og de volder et tilsvarende antal problemer. Reducér antallet af kommafejl ved at fÞlge nogle enkle regler.
Kommatests
Det siges, at antallet af personer, der kan sÊtte komma 100 % korrekt, kan tÊlles pÄ én hÄnd.
Tjek dine kommaskills i testene her.
Typiske fejl
Hos Opgavekorrektur retter vi tusindvis af sider Ă„r efter Ă„r. Vi ved derfor, hvor skoen trykker.
LĂŠs om de fejl, vi retter flest af.
Punktopstillinger
Hvordan er det lige, man skriver en punktopstilling? Skal punkterne skrives med stort begyndelsesbogstav? Skal man sĂŠtte komma?
Empiri
Empirien i en akademisk opgave er alt det, man analyserer, og som danner grundlag for nye erkendelser.
Teori
Teori i en akademisk opgave bruges oftest til at gÞre empirien 'forstÄelig'. Det er en grundantagelse eller en sÊrlig vinkel, man analyserer empirien ud fra.
I en konklusion skal man konkludere! Det betyder, at man i konklusionen skal komme med et sammenfattende svar pÄ sin problemformulering.
En redegĂžrelse er en kortfattet, prĂŠcis og saglig gengivelse af det vĂŠsentlige i en sag, en tekst, en problemstilling, en teori, en periode m.v.
Indhold
En god indledning skal motivere opgavens problemformulering â altsĂ„ forklare dens relevans. Man indkredser opgavens emne fra de generelle betragtninger i retning mod den prĂŠcision og afgrĂŠnsning, der kendetegner den gode problemformulering.
En god indledning bĂžr indeholde fĂžlgende â gerne i den nĂŠvnte rĂŠkkefĂžlge:
- Anslag
- Din egen motivation for emnet
- Emnets og studiets relevans
- Problemformuleringen
- Empiri, metode og teori
- Opgavens struktur.
1. Anslag
Begrebet anslag refererer til Ă„bningen pĂ„ en film, typisk den fĂžrste scene. Anslaget skal vĂŠre interessant â pĂ„ den ene eller anden mĂ„de. FormĂ„let er at fange seerens opmĂŠrksomhed.
OverfĂžrt til en indledning vil anslaget svare til det fĂžrste afsnit. Her mĂ„ man gerne skrive modtagerorienteret â selv om det nok strider mod det akademiske skriveideal om et nĂžgternt og neutralt sprog. Men selv et speciale er som nĂŠvnt formidling, og det er tilladt at tĂŠnke i virkemidler, sĂŠrligt i indledningen.
Hvis det ikke var formidling, hvorfor skulle man sÄ skrive det?
Hvordan kan man skabe opmÊrksomhed, pirre lÊserens nysgerrighed eller mÄske endda skabe en form for spÊnding i indledningens fÞrste afsnit?
Man kan fx
- lĂŠgge ud med et stĂŠrkt citat med efterfĂžlgende refleksion
- stille et skarpt spÞrgsmÄl med efterfÞlgende refleksion
- eksemplificere og konkretisere opgavens problemstilling med en beskrivelse af konkret situation, mÄske endda scenisk beskrevet.
Der er sikkert mange andre metoder til at vÊkke opmÊrksomhed og interesse. Det afgÞrende er, at man tÊnker lÊseren ind, nÄr man Äbner hele sit projekt op i indledningen.
Det mĂ„ man gerne â uden at sĂŠtte sin faglige trovĂŠrdighed over styr. Men man skal naturligvis ikke overdosere, og det er vigtigt, at man hurtigt fĂ„r skrevet den akademiske stil frem, der skal anvendes i resten af opgaven.
2. Din egen motivation for emnet
Et personligt engagement er en god katalysator og drivkraft, nÄr man skal i gang med en stor undersÞgelse. Og det engagement mÄ man gerne sÊtte ord pÄ i indledningen.
Forklar, hvad der ligger bag din interesse for emnet, og vĂŠr ikke bange for at vĂŠre til stede i opgaven med et eksplicit jeg â men selvsagt ikke et fĂžlelsesladet og privat jeg, nej, et akademisk jeg.
Men selv bag et akademisk jeg findes et menneske, der godt kan udtrykke en begejstring og engagement i en sag uden at sĂŠtte hele sin videnskabelige redelighed over styr.
Hvis man evner at bygge bro mellem anslaget og den personlige motivation, har man fÄet Äbnet sin opgave pÄ overbevisende vis.
Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.
Akademisk sparring
Vi tilbyder akademisk sparring, nÄr du skal skrive en lÊngere opgave. Vi hjÊlper dig med det, du har brug for, og giver konkret feedback pÄ, hvordan du kan forbedre din opgave.
Korrektur af speciale
Sproget indgÄr i bedÞmmelsen. Derfor er et godt sprog i specialet vigtigt. Opgavekorrekturs korrekturlÊsere er professionelle sprogfolk med lang erfaring i akademisk korrektur.
Korrektur af BA-opgave
Bachelor-opgaven er den fĂžrste store akademiske opgave, man skal skrive. Kom godt i gang med et fejlfrit og flydende opgavesprog. FĂ„ udfĂžrt professionel akademisk korrekturlĂŠsning.
Korrektur af ph.d.
Korrektur af en ph.d.-afhandling krÊver en korrekturlÊser med stor akademisk erfaring. Det fÄr man hos Opgavekorrektur. Vi er eksperter i akademisk korrektur.
Transskribering
Interviews udgĂžr den kvalitative empiri i mange akademiske opgaver.
Vi transskriberer dine lyddata hurtigt, datasikkert og billigt.
3. Emnets og studiets relevans
Man skal uddybe prĂŠsentationen af sit emne â helst i en bevĂŠgelse fra det brede perspektiv mod den indsnĂŠvring af perspektivet, som udtrykkes i problemformuleringen.
Det er afgÞrende i denne del, at man begrunder opgavens videnskabelige relevans. Inddrag i den forbindelse eksisterende forskning, sÄ man som lÊser ved, hvad det er for en videnskabelig kontekst, der skrives i. Hvilke tidligere studier bygger din opgave pÄ, og hvad er perspektivet med din egen forskning?
Et klart sigte med dit videnskabelige projekt er jo et godt argument for at udfĂžre det.
4. Problemformuleringen
Din egen motivation, emnet og relevansen udgĂžr en tragt, der fĂžrer lĂŠseren mod opgavens vigtigste element: problemformuleringen.
En problemformulering bygger ofte pÄ en faglig undren, og netop denne undren skal man sÊtte ord pÄ i sin indledning. NÄr det er gjort, tilfÞjer man problemformuleringen.
Da problemformuleringen er et meget vigtigt element i opgaven, skal den fremhĂŠves visuelt, gerne med linjeoverspring og indryk.
5. Empiri, metode og teori
Nu skal man forklare, hvordan man vil besvare problemformuleringen. Man skal med andre ord skitsere, hvordan man vil lĂžse det problem, som udtrykkes i problemformuleringen.
Hvilken empiri bygger man pÄ, hvilke metoder bruger man, og hvilke teorier vil man inddrage?
I en indledning skal man dog ikke gÄ i dybden med beskrivelsen af undersÞgelsen. Det gÞr man typisk i et kapitel for sig efter indledningen.
6. Opgavens struktur
Man afslutter typisk en indledning med at redegÞre kortfattet for opgavens struktur, hvor indholdet i de enkelte kapitler gennemgÄs ét efter ét. Detaljeringsgraden kan variere fra fÄ sÊtninger pr. kapitel til 6-8 linjer. SpÞrg din vejleder, hvad der forventes pÄ netop dit studie.
Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.
Bedre bliver det ikke
Jeg har haft en fremragende oplevelse med Opgavekorrektur, der har rettet min bacheloropgave.
Kvaliteten, hastigheden og kommunikationen frem og tilbage var i sĂŠrklasse. Jeg vil uden tvivl selv gĂžre brug af deres services fremadrettet.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Gustav Gade Lauritzen
Super service!
Jeg havde behov for korrektur pÄ en jurdisk specialeafhandling - firmaet leverede super god, hurtig, effektiv og kyndig hjÊlp/vejledning og formÄede at gÞre det super personligt.
Jeg ville ikke tĂžve med at bruge dem igen!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Jonas Kupper
Fantastisk bachelor oplevelse!
Super gode rettelser, fantastisk service og ufattelig venlig betjening! Jeg er bare ked af jeg fĂžrst har fundet dem her til min afsluttende opgave, de kunne have vĂŠret en stor hjĂŠlp de sidste 4 Ă„r!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Simone Counsell
Super kvalitet og service
Jeg bestilte korrektur plus til min kandidatafhandling i Jura.
Min afhandling skulle beskrive gÊldende ret for et retsomrÄde der endnu ikke har prÊcedens ...
Det var tydeligt at korrekturlĂŠseren havde stor erfaring med at rette juridisk tekst. Der hvor korrekturlĂŠseren var i tvivl ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
jfnielsen
Opgavekorrektur med hĂžj kvalitet
Vi brugte Opgavekorrektur.dk til vores afsluttende hovedopgave pÄ HD studie og var meget tilfredse. KorrekturlÊseren leverede rettelser af hÞj kvalitet og med en god feedback.
Vi kan klart anbefale at bruge Opgavekorrektur, det betaler sig i tidsbesparelse og hĂžjere karakter đ
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Sabine MĂžrch
Fremragende engelsk korrektur
som altid, sublim korrektur pÄ rekordtid ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Peter Heyn
Skarp og kompetent korrektur af phd-afhandling
Rigtig skarp og kompetent korrektur og sprogrevision af min ph.d.-afhandling - fem stjerner herfra!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Marie Sundby Nickelsen
Fremragende arbejde
Fremragende arbejde! Jeg var meget tilfreds med korrekturlĂŠsningen af mit speciale. SĂŠrligt den gode kundeservice. Jeg blev mĂždt med stor fleksibilitet og imĂždekommenhed. Den stĂžrste anbefaling herfra.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Helle AarĂž-Hansen
Vores varmeste anbefalinger
Vi har benyttet os af opgavesparring og korrektur. De er effektive, professionelle, leverer hÞj kvalitet, god service, har forstÄelse for tidspres, og giver korrektur og opgaversparring til rimelige priser.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
GĂŒlizar
Super service
Super service, brugte dem til en afsluttende Bachelor opgave, og modtog bÄde et dokument med rettede grammatiske fejl og et dokument med kommentarer ift. Sprog og sÊtnings konstruktioner, helt perfekt.
Vi havde en lang korrespondance frem og tilbage under hele forlĂžbet ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Jeppe Foli Mix
Fremragende, intet mindre
Jan fandt over dobbelt sÄ mange fejl i projektet, som det andet firma havde fundet.
Jeg er meget meget tilfreds. Venlighed, overblik, ro og forstÄelse er nÞgleord om den service, som jeg fik.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Mikkel Dam
Meget tilfreds med korrektur af min ph.d.
Meget tilfreds. Dygtig, fleksibel og hurtig. Nemt at gennemskue rettelser.
Er meget tilfreds og kan anbefale opgavekorrektur.dk
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Stine
Kun positive ord herfra
Vi har kun gode ting at sige om Opgavekorrektur! Korrekturen var helt igennem sublime! Alle rettelser var velunderbygget og velbegrundet! Vi siger tusinde tak for den gode oplevelse og den store hjĂŠlp!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Nana TrĂŠde
HĂžj kvalitet og verdensklasse service
Jeg valgte Opgavekorrektur og Jan, da jeg havde brug for korrekturlĂŠsning af mit indhold til min hjemmeside. Jan er virkelig effektiv, holder deadlines og ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Dennis Stammerjohan
Kun varme anbefalinger herfra
Jeg brugte opgavekorrektur til mit speciale pÄ engelsk. Det blev udfÞrt grundigt og pÄ kort tid. Jeg er en meget tilfreds kunde. TAK!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Nanna R.
Gode priser og fantastisk service
Helt igennem fremragende service og produkt. Fra start opleves en klar og hurtig kommunikation, der gĂžr det til en fantastisk kundeoplevelse. Jeg blev mĂždt med stor imĂždekommenhed. ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Mads
Grundig og hurtig rettelse
Jeg brugte Opgavekorrektur til mit afsluttende projekt pÄ engelsk. Jeg mÞdte en utrolig god service, og rettelserne var bÄde grundige og detaljerede. Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger herfra!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Samuel S.
Hurtig retning og masser af gode rÄd
Jeg fÞlte at jeg fik en meget bedre opgave ud af, at have fÄet opgave korrektur til at hjÊlpe mig med retning, gode rÄd til min opgave og alt dette for en billig pris. Jeg fÞlte mig tryg og godt behandlet ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
LĂŠrke RĂžnn Nielsen
Korrektur af bacheloropgave: hurtigt, nemt og billigt
Aller bedste anbefalinger herfra, hvis du er pÄ udkig efter professionelle folk til at lÊse korrektur pÄ din opgave; du vil ikke fortryde det. Ikke sidste gang jeg benytter mig af opgavekorrektur ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
AN
Gode priser og helt igennem fantastisk service
Der er ikke ord der kan beskrive den fantastisk service jeg fik af Opgavekorrektur og isĂŠr Jan, men jeg vil prĂžve alligevel. Jeg tog kontakt til Opgavekorrektur ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Nann2411
Yderst tilfreds og fremragende service
Jeg bad om korrekturplus, sĂ„ der var ogsĂ„ ĂŠndring i sĂŠtninger sĂ„ det gav mere mening, og kommentar om uddybninger og rĂ„d. Jeg er virkelig tilfreds! Tusind tak. đ ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Helin Ali
Super professionelt og hurtig feedback
Jeg har af flere omgange brugt OpgaveKorrektur.dk til korrektur pÄ nogle rapporter og hovedopgave. Dette blev udfÞrt super professionelt og med hurtig feedback ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Flemming Pedersen
Professionelt arbejde og flinke mennesker
Man kan mÊrke korrekturlÊserens stÊrke kompetencer og dybdegÄende forstÄelse for akademisk sprog. Rettelser er skarpe, og beholder tekstens mening til fulde. Fremragende service. ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Tobias
2. opgave â stadig perfekt og til en god pris
Anden gang i retter min universitetsopgave, igen til et 12 tal. God, professionel og hurtig service!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Christoffer
Opgaven som et argument
De to centrale bestanddele i et argument er pÄstand og belÊg. En akademisk opgave er et argument med en pÄstand og belÊg.
I et bachelorprojekt, et kandidatspeciale eller en ph.d.-afhandling udgÞr konklusionen en pÄstand, mens undersÞgelsen udgÞr pÄstandens belÊg. Det er undersÞgelsen, der sandsynliggÞr pÄstanden.
NÄr man fÊrdiggÞr indledningen, skal den rettes til, sÄ netop denne sammenhÊng er tydelig. PÄ det tidspunkt kender man analyseresultaterne og konklusionen, sÄ man har alle muligheder for at fÄ det, man prÊsenterer i indledningen, til at korrelere én-til-én med resten af opgaven.
Argumentationen starter allerede i indledningen. PrÊsentér ikke noget, der ikke har relevans for konklusionen.
Indledningens lĂŠngde
Hvor et abstract er et meget kort kondensat af hele opgaven, herunder analyseresultater, er indledningen en prÊsentation af opgavens emne, undersÞgelse og opbygning. Man plejer ikke at afslÞre undersÞgelsens resultater i indledningen, men man kan mÄske antyde dem.
LÊngden af indledningen afhÊnger af opgavetypen, men rammer man 3-5 % af opgavens samlede sidetal, ligger man inden for normalomrÄdet.
I en bacheloropgave pÄ 30 sider vil en indledning pÄ 1,5 side vÊre passende. I et speciale pÄ 100 sider er 3-4 siders indledning helt normalt.
Brug for hjĂŠlp til indledningen?
Er du usikker pĂ„, om din indledning opfylder de akademiske krav til en indledning â om den fungerer godt og prĂŠsenterer din opgave pĂ„ en hensigtsmĂŠssig mĂ„de?
Hos Opgavekorrektur er vi specialister i akademisk skrivning, og vi har stor erfaring med vejledning pÄ akademiske opgaver. Vi lÊser derfor gerne din indledning igennem og giver feedback pÄ, hvad der virker godt, og hvad der virker mindre godt. Arbejdet udfÞres af en kompetent akademiker med stor erfaring i at vejlede studerende frem mod et hÞjere akademisk niveau i opgaven.
Vi kan bÄde give sparring pÄ indledningen, problemformuleringen, teoriinddragelsen, analysen, diskussionen, konklusionen, det akademiske sprog og referenceteknikken. Det er helt op til dig, om du Þnsker sparring pÄ hele opgaven, nÄr den er nÊsten fÊrdig, eller du Þnsker lÞbende sparring pÄ udvalgte kapitler.
Vi tilbyder bÄde sparring pÄ opgaver pÄ dansk og pÄ engelsk.
Akademisk sparring
Et akademisk lĂžft af din opgave
Har du brug for en kvalificeret feedback pÄ din problemformulering, den rÞde trÄd i opgaven, argumentationen m.v. Vi peger pÄ styrker og svagheder i opgaven og anviser, hvordan du kan lÞfte opgavens akademiske niveau.
VĂŠlg mellem flere pakker, eller fortĂŠl os, hvad du har brug for. Vi indretter sparringen efter dine behov.
Hej
Har i eksempler pÄ gode indledninger, svÊrt ved lige at formere en start.
Igang med mit bacalor projekt, hvor jeg skal undersĂžge Luksusbabys muligheder for ekspansion til det tyske marked, og hvilken kommunikation strategi de skal gĂžre brug af.