Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

SEO-tekst

Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

Det smarte svar er: Det gør man ikke. 

Bag idéen om den gode SEO-tekst ligger en tro på, at man ved at gøre brug af forskellige skriveteknikker kan optimere sin tekst mod søgemaskiner som Google, så man opnår gode rankings på organiske søgninger.

Men man skal slet ikke skrive til Google. Man skal skrive til læseren. Det er det, der giver pote i søgeresultaterne.

Rationalet er følgende: Hvis læseren kan lide din tekst, vil han opholde sig længere på siden, og med tiden vil mange læse teksten – måske endda linke til teksten. Fastholdelse af læseren, meget trafik og indgående links er alt sammen tydelige signaler til Google om, at tekstens indhold er godt, originalt og unikt. Og Google prioriterer gode tekster i sine søgeresultater.

Men stop – man kan da ikke skrive unikt om alt!

Nej, det kan man ikke, men rådet er altid det samme: Skriv unikt indhold, der slår benene væk under læseren.

Der er bare et problem. Det er utopi. Vis mig den tekst om korrekturlæsning, der er interessant. Eller den tekst om barberblade, elkogere eller belægningssten for den sags skyld. Man kan i enkelte tilfælde støde på en tekst, der er vinklet og formuleret på en interessant måde, men det er undtagelsen, der bekræfter reglen om, at ...

... de fleste tekster er kedelige, fordi emnet er kedeligt. 

Man skal nok heller ikke undervurdere faren ved at forsøge at gøre noget meget kedeligt meget interessant. Det er ikke troværdigt.

Så lad os tage udgangspunkt i det, der er realistisk. Det kan faktisk godt lade sig gøre at optimere sin tekst, så den virker på Google – uden at være dødoriginal. Google er kun en robot. En robot er programmeret til at reagere på forskellige input – får den de rigtige input, reagerer den. Er man ikke selv i stand til at skrive teksten, må man alliere sig med en tekstforfatter.

Hvad er en god SEO-tekst?

Det helt essentielle i en god SEO-tekst er, at det bliver tydeligt for Google, hvad siden handler om. Opskriften på en god SEO-tekst følger her:

  • Beslut dig for, hvilket søgeord teksten skal ranke på. Udvælg maksimalt på 1-2 søgeord pr. tekst eller artikel.
  • Sidens URL skal indeholde søgeordet, fx www.opgavekorrektur.dk/korrektur-af-specialer
  • Sidens titel skal indeholde søgeordet.
  • Sæt din overskrift med H1-tag. Brug kun ét H1-tag pr. tekst. Søgeordet skal indgå i H1.
  • Underoverskrifter sættes med H2-tag. Brug søgeordet i hver anden underoverskrift.
  • De første par ord i brødteksten skal rumme søgeordet.
  • Flet dit søgeord ind i teksten løbende, og sørg for at variere søgeord med synonymer og varianter, så du optimerer mod nabo-søgeord, og så du mere nuanceret fortæller Google, hvad din side handler om. Hvis din side handler om korrekturlæsning af specialer kan du her og der bruge alternative ord, fx rette speciale, korrigere fejlene i en afhandling, korrektur på lange opgaver og så videre.
  • Vær ikke så bange for høj søgeordstæthed. Så længe sproget er naturligt, er det ikke noget problem, at søgeordet bruges hyppigt (dog doseret med måde naturligvis).
  • Sørg for en vis længde. Det generelle SEO-råd er mindst 1000 ord. Mindre kan dog fint gøre det.
  • Brug billeder med filnavne og alt-tags, der matcher søgeordet.
  • Korrekturlæs teksten grundigt. Google opdager det, hvis sproget er præget af mange fejl, og det kan Google ikke lide – for Google elsker kvalitet.

Giver gode SEO-tekster gode placeringer?

Nej, ikke alene – og slet ikke, hvis man vil ranke inden for et område med stor konkurrence. Der er andre ting, man kan supplere med, fx teknisk SEO, der handler om teknisk at optimere sit website, så det står sig bedre over for Google. Teknisk SEO dækker over eksempelvis hastighedsoptimering, mark up, døde links og intern linkstruktur. Ligeledes vil links, der peger på den pågældende side fra andre websites, være afgørende for din ranking i Google. Særligt links fra stærke sider kan booste din placering i søgeresultaterne.

Men hvis du optimerer din tekst, udfører teknisk SEO og arbejder med linkbuilding, er der gode chancer for, at du kan opnå gode placeringer i de organiske søgeresultater – uanset om emnet er korrekturlæsning, barberblade eller belægningssten.

3 tanker om “Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

  1. Yavsak Svar

    Du skal have tak for at dele din viden med os andre, jeg ville helt klart gøre brug af disse teknikker når jeg skal skrive artikler på min hjemmeside.

  2. Jesper Nissen Svar

    Hej med jer

    Godt blog indlæg. Jeg har lavet tests på det med længden af blog-indlæg, og jeg kan se, at før Google synes et indlæg er relevant ny viden skal man på konkurrenceprægede ord idag helt op over 2000 ord.. Desværre 🙂

    VH Jesper Nissen

    • opgavekorrektur Indlægs forfatterSvar

      Hej Jesper
      Tak for din kommentar.
      Længde er helt sikkert et vigtigt parameter, enig.
      Vh Jan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.