Hjemmesidetekster og Aristoteles

Skriv hjemmesidetekster i Aristoteles' ånd

 

Hvad skal man være opmærksom på, når man skal skrive en overbevisende artikel til sin blog eller hjemmeside?

Det kommer selvfølgelig an på hjemmesidens indhold generelt, artiklens emne og målgruppen. Men hvis man følger nogle enkle retningslinjer om at skrive sagligt, troværdigt og læseværdigt, går man ikke helt galt i byen.

Ideen om at overbevisende tekster skal være saglige, troværdige og læseværdige er 2500 år gammel. Det var den græske filosof Aristoteles, der med appelformerne logos, etos og patos gav nogle retningslinjer for den gode formidling, og selv om de blev til i oldtiden, er de stadig relevante at have in mente, når man formidler i dag – også når man skal skrive gode tekster til sin hjemmeside.

 

Logos – skriv med appel til læserens fornuft

At skrive med appel til fornuften vil sige, at man argumenterer sagligt for sit budskab, og at man formulerer sig i en afdæmpet, nøgtern og saglig sproglig stil.

Mange hjemmesider har et salgsformål. Man vil sælge en vare eller tjenesteydelse. Når det er tilfældet, er det selvsagt afgørende, at man i hjemmesidens artikler forsøger at overbevise den besøgende om, at man har et godt produkt.

Når man appellerer til fornuften, argumenterer man for produktet ved at fremhæve de gode egenskaber ved produktet: høj kvalitet, holdbarhed, konkurrencedygtig pris, vilkår og så videre.

Og man gør det i en sproglig stil, der understøtter argumentationen, altså en saglig og argumenterende stil.

 

Patos – skriv med appel til læserens følelser

Hvis man ikke har et produkt, der skiller sig mærkbart ud fra konkurrenterne, kan det være svært at sælge det gennem logisk argumentation og sagligt sprog. Hvad gør man så?

Jo, man skriver et sprog, der går lige i hjertet – om man så kan sige. Man bruger sproglige billeder, humor, modsætninger, rytme og andre virkemidler til at "overbevise" læseren om produktets fortræffeligheder. Man skriver på en måde, der appellerer til læserens følelser og sanser: levende, dynamisk, billedligt.

Som supplement til teksten kan man formidle gennem billeder og grafik, der bidrager til den følelsesmæssige påvirkning af læseren. Derfor er det vigtigt, at man har en hjemmeside, der rent faktisk understøtter brugen af billeder, grafik og video.

Har du ikke det, bør du undersøge mulighederne for en ny hjemmeside. Der er nemlig ikke noget, der overbeviser så meget, som en flot og funktionel hjemmeside. Det går, om man så kan sige, lige i hjertet på den besøgende.

 

Etos – skriv med appel til læserens tillid

Etos handler om troværdiged: at man fremstå på en tillidsvækkende måde. Men hvordan gør man det i en hjemmesidetekst?

Jo, der er flere ting, man skal være opmærksom på.

For det første skal man sikre sig, at hjemmesiden er korrekturlæst. Der er ikke noget som sproglige fejl, der kan skabe mistillid: bøjningsfejl, slåfejl, grammatiske og kommafejl er simpelt hen NO GO, hvis man vil kommunikere overbevisende. Så få tjek på kommareglerne og de mest almindelige fejltyper.

Man kan ikke undervurdere betydningen af godt og korrekt sprog på en hjemmeside. Det er afgørende for at blive taget seriøst, og for at læseren opfatter afsender som troværdig.

Derudover er det afgørende, at hjemmesiden også virker seriøs og professionel. Det fremmer ikke din troværdighed, hvis din hjemmeside er fuld af opsætningsfejl, ser gammel ud og ikke er mobilvenlig.

Godt sprog og en flot, dynamisk og overskuelig hjemmeside er afgørende for at fremstå troværdig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.