Diskussion â i akademiske opgaver
At diskutere i bachelorprojekter, specialer og afhandlinger
SĂ„dan skriver man en diskussion
Af cand.mag. Emil Johansen
Diskussion er en uomgÊngelig kendsgerning, nÄr man skriver en akademisk opgave, uanset om opgaven er et bachelorprojekt, et speciale eller en ph.d. At diskutere er nÊsten et krav.
Det er ikke nok at foretage en detaljeret analyse af et givet fÊnomen, hvis du vil overbevise underviser og censor om din faglige formÄen. FÞrst nÄr du diskuterer fÊnomenet, har du for alvor mulighed for at udfolde dine akademiske kompetencer, fordi du i diskussionen kan forholde dig kritisk til og reflektere over, hvad andre forskere og teoretikere skriver, og samtidig bringe dine egne videnskabeligt funderede synspunkter i spil.
NÄr du skal diskutere i dit speciale, eksempelvis, kan du mÄske blive inspireret af fÞlgende tretrinsraket, som beskriver en progressiv opbygning af dit diskussionsafsnit:
- Trin 1: Etablér en diskussion
- Trin 2: Diskutér diskussionen
- Trin 3: Udvid diskussionen
Man kan diskutere flere ting, fx sin metodebrug eller en teori, men i denne artikel beskrives en klassisk akademisk diskussion, hvor forskellige teoretikeres positioner sĂŠttes op over for hinanden og diskuteres â en sĂ„kaldt forskningsdiskussion.
I det fÞlgende vil vi gennemgÄ de tre trin og se pÄ, hvordan de hÊnger sammen, og hvordan man kan bruge dem til at sammenstrikke en saglig, velfunderet og slagkraftig diskussion.
Etablér en diskussion
At etablere en diskussion er ikke vanskeligt, men det forudsĂŠtter, at du har sat dig grundigt ind i dit emne og lĂŠst en masse sekundĂŠrlitteratur. Det er altsĂ„ tidskrĂŠvende â men til gengĂŠld demonstrerer du, at du behersker dit forskningsfelt og kan forholde dig til de dominerende tendenser inden for forskningen, hvilket er altafgĂžrende i en akademisk opgave.
Du kan f.eks. etablere en diskussion pÄ fÞlgende mÄde:
Du skal diskutere et givet emne eller begreb, som vi her kalder x. For at danne dig et overblik over, hvordan x defineres og behandles i forskningen, dykker du ned i sekundĂŠrlitteraturen. I din lĂŠsning noterer du, at en teoretiker, teoretiker a, har en bestemt forstĂ„else af x. Senere i lĂŠsningen opdager du, at en anden teoretiker, teoretiker b, har en forstĂ„else af x, som er i modstrid med teoretiker aâs forstĂ„else. Endelig stĂžder du pĂ„ en tredje teoretiker, teoretiker c, som mener, at bĂ„de teoretiker a og teoretiker b tager fejl, at x er en uvidenskabelig stĂžrrelse, og at man i stedet for x bĂžr indfĂžre emnet/begrebet y.
Du kan nu passende begynde din diskussion af x ved at sĂŠtte teoretiker a, b og câs opfattelser op imod hinanden: Teoretiker a har denne opfattelse, teoretiker b har denne opfattelse og teoretiker c har denne opfattelse. Voila: Du har nu etableret en sĂ„kaldt forskningsdiskussion! Med forskningsdiskussionen har du vist, at der ikke er konsensus om emnet (at der med andre ord er et ĂŠgte grundlag for at diskutere), og du har lagt et videnskabeligt, forskningsbaseret fundament for din egen diskussion af x.
Der er ikke nogen âregelâ om, hvor mange forskere eller synspunkter man skal inddrage i en diskussion. I en almindelig eksamensopgave vil der nĂŠppe vĂŠre plads til at diskutere mere end tre forskere, hvis du vil behandle dem fyldestgĂžrende. Er der tale om en bacheloropgave, et speciale eller en ph.d.-afhandling stiger tallet naturligvis, fordi du har flere sider at gĂžre godt med. Men det er vigtigt, at du ikke mister overblikket eller begynder at inddrage en masse synspunkter, som ikke har relevans for din opgave. Diskussionen skal vĂŠre skarpt afgrĂŠnset i forhold til dit specifikke emne og din problemformulering, og den skal have et klart fokus. Ellers bliver den en ligegyldig og tilfĂŠldig opremsning af uvedkommende synspunkter.
En forskningsdiskussion behĂžver ikke at optrĂŠde i selve diskussionsafsnittet. I nogle tilfĂŠlde vil det give mening at etablere diskussionen allerede i analyseafsnittet, hvor du forsĂžger at indkredse xâs betydning. Det afhĂŠnger af den konkrete opgave, og hvad der giver mening i forhold til din problemformulering og Ăžvrige fremgangsmĂ„de.
Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.
Akademisk sparring
Vi tilbyder akademisk sparring, nÄr du skal skrive en lÊngere opgave. Vi hjÊlper dig med det, du har brug for, og giver konkret feedback pÄ, hvordan du kan forbedre din opgave.
Korrektur af speciale
Sproget indgÄr i bedÞmmelsen. Derfor er et godt sprog i specialet vigtigt. Opgavekorrekturs korrekturlÊsere er professionelle sprogfolk med lang erfaring i akademisk korrektur.
Korrektur af BA-opgave
Bachelor-opgaven er den fĂžrste store akademiske opgave, man skal skrive. Kom godt i gang med et fejlfrit og flydende opgavesprog. FĂ„ udfĂžrt professionel akademisk korrekturlĂŠsning.
Korrektur af ph.d.
Korrektur af en ph.d.-afhandling krÊver en korrekturlÊser med stor akademisk erfaring. Det fÄr man hos Opgavekorrektur. Vi er eksperter i akademisk korrektur.
Transskribering
Interviews udgĂžr den kvalitative empiri i mange akademiske opgaver.
Vi transskriberer dine lyddata hurtigt, datasikkert og billigt.
Diskutér diskussionen
At etablere en forskningsdiskussion er langt hen ad vejen et spĂžrgsmĂ„l om at redegĂžre for andres synspunkter, og derfor begynder den egentlige diskussion ogsĂ„ fĂžrst, nĂ„r du forholder dig kritisk og reflekterende til forskningsdiskussionen. Det gĂžr du ved at stille spĂžrgsmĂ„l til forskningslitteraturen, som du efterfĂžlgende âbesvarerâ i diskussionen, f.eks.:
- Hvad er styrkerne og svaghederne ved teoretiker a, b og câs argumentation?
- Hvilke af teoretikernes argumenter er mest trovÊrdige? Er der argumenter, der er videnskabeligt uholdbare eller ligefrem useriÞse, fx ved ikke at vÊre empirisk funderet?
- Hvilke af teoretiker a, b og câs synspunkter er mest brugbare/perspektivrige eller har stĂžrst forskningsmĂŠssig gevinst?
- Hvordan forholder teoretiker a, b og câs synspunkter sig til hinanden? Er der, pĂ„ trods af uoverensstemmelserne, ogsĂ„ ligheder? Kan man bygge bro mellem dem?
- (FortsĂŠt selv listen âŠ)
Ved at gĂžre spĂžrgsmĂ„l af denne art til omdrejningspunktet for din diskussion sĂžrger du for, at den er videnskabeligt forankret, og at den ikke indeholder lĂžs snak. Takket vĂŠre forskningsdiskussionen har du en rĂŠkke helt konkrete synspunkter og argumenter, som du kan diskutere â og det gĂžr, at du kan diskutere pĂ„ et hĂžjere niveau, fordi du indgĂ„r i en dialog med dit emnes forskningstradition og viser, at du kan forholde dig kritisk til den. Det er en vigtig akademisk kompetence og grundlaget for al videre forskning.
NĂ„r du diskuterer, er det vigtigt, at der er en rĂžd trĂ„d i din diskussion, at diskussionen âbevĂŠgerâ sig et bestemt sted hen og ikke bare er en tilfĂŠldig samling af lĂžst sammenhĂŠngende undersĂžgelser, spĂžrgsmĂ„l og tanker. Diskussionen har et naturligt endemĂ„l, som bestemmer, hvordan den skal struktureres, og hvilke spĂžrgsmĂ„l du skal stille. Inden du begynder at diskutere, skal du gĂžre op med dig selv, hvad endemĂ„let er. Vil du vise, at teoretiker b har ret? Vil du vise, at man kan harmonisere de tre teoretikeres opfattelser og skabe en syntese, der kan bruges inden for forskningen? Vil du kritisere de tre teoretikere med henblik pĂ„ at fremfĂžre dit eget synspunkt? NĂ„r du har besluttet dig for, hvad formĂ„let med diskussionen er, er det meget nemmere at stille de rette spĂžrgsmĂ„l til forskningslitteraturen.
Man kan sagtens diskutere uden at ville andet end at demonstrere forskelle og ligheder mellem eller fordele og ulemper ved forskellige synspunkter. Der behĂžver ikke at vĂŠre et âfacitâ eller et hĂžjere formĂ„l. Det vigtige er blot, at diskussionen matcher intentionen!
Udvid diskussionen
Det tredje punkt i tretrinsraketten er selvsagt det mest krÊvende og absolut ikke et must! Men hvis du har overskud til det, kan du hÊve din opgaves niveau ved at fremfÞre et selvstÊndigt synspunkt eller argument, som ligger i forlÊngelse af forskningsdiskussionen, og som kan berige den med et nyt perspektiv. PÄ den mÄde udvider du nemlig forskningsdiskussionen og demonstrerer, at du aktivt kan bidrage til dit forskningsfelt.
Der er naturligvis ingen, der forventer, at du kommer med et epokegĂžrende synspunkt, der revolutionerer forskningen over night (den slags sker i Ăžvrigt sjĂŠldent). Du skriver en almindelig akademisk opgave, ikke en doktorafhandling! Og du behĂžver heller ikke selv at vĂŠre ophavsmand til det synspunkt, du vil fremfĂžre. MĂ„ske blev det formuleret af en teoretiker tilbage i 1990, hvorefter det gik i glemmebogen og undlod at gĂžre indtryk pĂ„ forskningen. âSelvstĂŠndigtâ skal her forstĂ„s meget bredt: Du fremfĂžrer et selvstĂŠndigt synspunkt, nĂ„r du forholder dig aktivt til forskningsdiskussionen og tĂžr tage et standpunkt i diskussionen, nĂ„r du som akademiker trĂŠder frem og siger: âJeg mener, at âŠâ
Der er mange mÄder, hvorpÄ du kan udvide en forskningsdiskussion: Du kan f.eks.
- kritisere et populÊrt og gennemgÄende synspunkt i forskningen
- sÊtte spÞrgsmÄlstegn ved en bestemt teoretikers fremgangsmÄde
- undersĂžge teoretiker a, b og câs definitioner af x og konkludere, at câs definition er mest frugtbar og bĂžr vĂŠre udgangspunktet for videre forskning i x
- konkludere, at teoretiker a, b og c tager fejl, og i stedet foreslĂ„ teoretiker dâs definition, som endnu ikke har vundet gehĂžr i forskningen osv.
Det afgÞrende er, at du bevidst tager stilling. Det viser et engagement og initiativ, som er med til at lÞfte opgavens niveau en ekstra tand og overbevise underviser og censor om, at du virkelig har styr pÄ dit emne.
Konklusion
Ved at benytte tretrinsraketten demonstrerer du forskellige niveauer af din akademiske kompetence:
- Trin 1 â at etablere en forskningsdiskussion â viser, at du behersker et forskningsfelt.
- Trin 2 â at diskutere forskningsdiskussionen â viser, at du kan forholde sig kritisk og reflekterende til et forskningsfelt.
- Trin 3 â at udvide forskningsdiskussionen â viser, at du kan bidrage til et forskningsfelt.
I sidste ende er det naturligvis dig (og opgavens omfang og formÄl), der bestemmer, hvor hÞjt ambitionsniveauet skal vÊre. VÊr realistisk, og sÊt realistiske mÄl! Det gÊlder ogsÄ for opgavens sproglige udformning. Skriv, sÄ godt du kan, men vÊr realistisk. Hvis du ikke skriver i et klart og sikkert sprog, sÄ overvej professionel korrekturlÊsning.
Vi tilbyder ogsÄ at hjÊlpe dig gerne med sparring og vejledning under opgaveskrivningen. LÊs mere om hjÊlp til specialet her.
Akademisk skrivning
Tips, tricks og guides om akademisk skrivning. LĂŠs om problemformulering, diskussion, referenceteknik og meget andet.
Abstract
Abstractet er et uomgĂŠngeligt element i enhver akademisk opgave. Er du i tvivl?
Her er 5 tips til, hvordan man skriver et godt abstract.
Problemformulering
Problemformuleringen er et styringsredskab for hele den akademiske opgave. LĂŠs mere om den gode problemformulering her.
Skrive pÄ engelsk
Skal du skrive en akademisk opgave pÄ engelsk? Vi har skrevet en rÊkke artikler om do's and don'ts.
Tjek vores engelske univers ud her.
Diskussion
Et obligatorisk element i alle opgaver er diskussionen af andre forskeres viden og teorier. LĂŠr, hvordan man skriver en god diskussion.
Akademisk sprog
Akademisk sprog er klart, prÊcist og entydigt. Det er ikke tungt og komplekst. LÊs om, hvad man skal ... og hvad man skal undgÄ.
Indledning
Dine bedÞmmere danner sig et indtryk af opgavens faglige niveau, allerede nÄr de lÊser indledningen.
SĂ„dan skriver man en indledning!
APA
APA's referencesystem er udbredt pÄ danske uddannelsesinstitutioner. Det er ogsÄ det system, vi henholder os til hos Opgavekorrektur.
Kildehenvisning
Det er afgĂžrende at dokumentere sin opgave. Se, hvordan man kildehenviser til forskellige kildetyper fra websitet til antologien med 6 forfattere.
Litteraturliste
Men en litteraturlisten kan andre genfinde de kilder, der bruges i en opgave. LĂŠr at opstille en litteraturliste korrekt jĂŠvnfĂžr APA-standarden.
Citering
Det er vigtigt at fÞlge en akademisk norm, nÄr man citerer en kilde, og vÊre konsevent i brugen. LÊr alt at citere i akademiske opgaver her.
APA FAQ
Hvad betyder DOI? Hvordan henviser man til et website uden forfatter? Skal man bruge "ibid"? Hvordan laver man en henvisning med flere kilder?
Kommaregler
Kommareglerne er mange, og de volder et tilsvarende antal problemer. Reducér antallet af kommafejl ved at fÞlge nogle enkle regler.
Kommatests
Det siges, at antallet af personer, der kan sÊtte komma 100 % korrekt, kan tÊlles pÄ én hÄnd.
Tjek dine kommaskills i testene her.
Typiske fejl
Hos Opgavekorrektur retter vi tusindvis af sider Ă„r efter Ă„r. Vi ved derfor, hvor skoen trykker.
LĂŠs om de fejl, vi retter flest af.
Punktopstillinger
Hvordan er det lige, man skriver en punktopstilling? Skal punkterne skrives med stort begyndelsesbogstav? Skal man sĂŠtte komma?
Empiri
Empirien i en akademisk opgave er alt det, man analyserer, og som danner grundlag for nye erkendelser.
Teori
Teori i en akademisk opgave bruges oftest til at gÞre empirien 'forstÄelig'. Det er en grundantagelse eller en sÊrlig vinkel, man analyserer empirien ud fra.
I en konklusion skal man konkludere! Det betyder, at man i konklusionen skal komme med et sammenfattende svar pÄ sin problemformulering.
En redegĂžrelse er en kortfattet, prĂŠcis og saglig gengivelse af det vĂŠsentlige i en sag, en tekst, en problemstilling, en teori, en periode m.v.
FAQ diskussion